Maryy' hur mycket språket egentligen gör

Förra året kunde jag knappt prata engelska. Särskilt i början. Jag hackade fram och föredrog att vara tyst istället. Engelska är svårt. Jag fattade allt vad alla sa men orden hittade inte till min mun. Under året blev jag säkrare och säkrare och det släppte nästan helt när jag och Kathleen började prata i laget. Hon lärde mig allt om engelska, hur campus livet funkar och alla konstiga interna ord som används. Jag behövde någon som hade tålamod och som inte stressade fram orden ur mig. Under våren flöt allt på ordförrådet i både mun och hjärna fylldes på många gånger om.
'
I år, jämfört med förra skolstarten, är jag en helt annan person. Särskilt i klasserna. Jag har kompisar OCH pluggkompisar i varje klass just nu. Folk pratar med mig och jag kan svara och föra samtalet vidare. Jag tänker inte "hjälp, nu kommer jag inte fatta någonting alls" när någon startar ett samtal. Jag numera slänga mig in i diskussioner och prata med vem som helst utan att ens reflektera över att de pratar engelska.
'
Såklart är mitt uttal inte det bästa, jag fastnar på ord och har ibland ingen aning vad som diskuteras runt mig. Men jag har blivit helt otroligt mycket bättre på engelska. Som är, tycker jag personligen, det viktigaste språket i världen. Utan engelska på meritlistan är man fast på att plocka varor hemma på Netto i Sverige.
'
Hur mycket det gör att kunna prata mer svenska är som att lära känna en helt annan värld. Trust me.
'
och med ett cross country som är rankat på 22:a plats i hela USA innan säsongen ens har börjat kan inget gå fel ;)

Kommentarer
Postat av: Micke

"Jag numera slänga mig in i diskussioner..." men du har tappat svenskan istället? xD haha



Snygga tjejer i alla fall =)

Postat av: K

Haller med foregaende; "Hur mycket det gör att kunna prata mer svenska..."

you mean "mer AN svenska" eller "kunna prata mer engelska" huhhhh?? :P

2010-09-02 @ 17:47:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
height="0" alt="" />